הרשמה לעדכונים

עדכונים על מסיבות, מוזיקה מצויינת וכל מה שטוב בטראנס הישראלי, אצליכם במייל לפני כולם!

חם בפורטל

סיכום שנת הטראנס של 2015

ראיון עם U-man לסיכום שנת הטראנס של 2015

בשביל לסכם את שנת 2015 בטראנס הישראלי פנינו לאחד האנשים המוערכים יותר בארץ, מהקודקודים של ההפקות “פיקניק אלקטרוני”, ממקימים קבוצת “דב גומי” והפרויקט החדש של הפקות טכנו במדבר, “TERRA”, אדם טננבוים מוכר בשם הבמה שלו, U-man וחתום בלייבל הטראנס הישראלי Mainstage records אפשר לשמוע את אחד הסטים מהטובים ביותר שלו פה > סט פסייטראנס של U-man לרדיו אוזורה.

ש. איך היית מתאר את תרבות הטראנס בישראל בשנה האחרונה דרך העיניים שלך ?

ת. זה לא סוד שהטראנס גדל למימדים עצומים בשנים האחרונות, אחת התוצאות של הדבר הביאה לכך שכיום בתוך ה”סצנה” של הטראנס נמצאות הרבה סצנות קטנות. בראש הפירמידה יש את ההפקות הגדולות שעושות את זה כבר שנים ומציעות גיוון מוזיקלי במסיבות שלהן ומתחתיהן יש סצנה מגוונת מאוד שכוללת: הפקות גואה, הפקות דארק והייטק, הפקות של אפטרים בשבת, ליינים של טראנס, הפקות לקהל המבוגר, הפקות של גליצ’ וזנון והרשימה ממשיכה…

קיים שוני עצום בגילאים, באופי הקהל ובעיקר באווירה בכל מסיבה ולכן לקחת את כל ההפקות ולשים אותם תחת אותה תווית של “סצנת הטראנס” זה פחות מדויק.

ש. ומהנסיון שלך, איזה מהתתי תרבויות שציינת היו יותר בולטות השנה מבחינת גדילה בהיקף שלהן ואיזה השלכות עשויות להווצר כתוצאה מכך על 2016 ?

ת. אני חושב שהמוזיקה שעבדה טוב במיוחד השנה היא גואה (כמובן…) , דארק והייטק. אני מאמין שבשנה הבאה נראה הרבה אמנים מהסגנונות האלו, ובגדול מכל סגנון שהוא יותר אנדרגראונד ופחות מתחנף לקהל.

ש. איזה שינויים היו מבחינה מוזיקלית ב 2015 ?

ת. את הפילוג שקיים בקהל בארץ ניתן לראות גם מהבחינה המוזיקלית.

אפשר לומר שבארץ הפרוגרסיב ירד מנכסיו ולמעט האמנים הגדולים קשה למצוא היום אמנים חדשים שמשתייכים לז’אנר הזה. הפסיי טראנס שתמיד שומר על משבצת קבועה לאורך השנים עלה לאורך השנה וניתן לראות זאת בחזרה של אמנים שבעבר היו עושים פול-און והיום הם חוזרים עם פול און שהוא קצת יותר פסיכדלי – שזה בעצם סוג של פסייטראנס. הז’אנרים המחתרתיים יותר כמו (דארק,זנון, גליצ’) גם עשו קפיצה השנה ויש להם שוק גדול מאוד בארץ.

ש. ובלי קשר לשינויים, אתה חושב שיש שוויון הזדמנויות ליוצרים חדשים במסיבות בשנה הנוכחית יותר מקודמותיה ?

ת. אני חושב שזה ברור שהיום לא מספיק רק מוזיקה טובה בשביל אמן לפרוץ החוצה, צריך גם לדעת לשווק אותה לקהל הנכון ולדאוג שהיא תגיע לאנשים הנכונים. מוזיקה טובה היא מוזיקה טובה וקשה להתעלם ממנה אבל השיווק העצמי היום הוא חלק בלתי נפרד בעבודה של אמנים, בטח בטח ובשלבי ההתחלה כשרוצים לקבל חשיפה.

צילום: תומר הרמן - פסטיבל נוורלנד 2015
צילום: תומר הרמן – פסטיבל נוורלנד 2015

ש. איזה שינויים היו ברמת הקהל

ת. שינויים ? אני חושב שרשמתי על זה כבר למעלה אבל בגדול המוזיקה וההפקה משפיע על הקהל שמגיע. כשיש לך טווח גילאים כל כך רחב של קהל ברור שיווצר שוני. יש הבדל בין לנגן לקהל בגילאי 18-22 לבין לקהל בגילאי 30+, כל אחד מפרש את המוזיקה בצורה שונה.

ש. ומבחינת היקף כמות הקהל החדש, גדל או קטן ?

ת. אותו דבר, יש הרבה קהל חדש שנחשף למוזיקה ויש הרבה אנשים שהתקדמו הלאה וכבר אבדו עניין במוזיקה או שהפסיקו להתעניין במסיבות אבל סה”כ המצב בארץ מעולה ולא ניראה לי שזה המקום להתלונן, יש הרבה אנשים שמקשיבים ומתעניינים.

ש. איזה שינויים היו בתחום המסיבות הלא מאושרות (מחתרות)

ת. האמת היא שאין הרבה שינויים, רוב ההפקות בוחרות את אותם לוקיישנים שבהם רוב הסיכויים שהמשטרה לא תסגור את המסיבה, ובד”כ גם את אותו ליינאפ שבטוח “יעבוד” עם כמה יציאות מיוחדות.

ש. ומה דעתך על ההפקות ה”מחתרתיות” החדשות שהופיעו כמו פטריות אחרי גשם ? האם זה מועיל או לא לקידום תרבות הטראנס בארץ ?

ת. לא מתחבר למילה “מחתרת ” ואין לה הרבה משמעות מבחינתי. לא יודע כמה זה מועיל שיש ריבוי של הפקות כי מסיבות לא חסר, אבל לא הייתי קורא לכל מסיבה שמקבלת שם כ”הפקה”. מבחינתי הפקה זה כשיש לך גרעין שמגיע למסיבות שלך ומאמין בדרך שלך. לא מספיק רק להביא אמנים מוכרים, לרשום איוונט עם הרבה מילים ומעט תוכן ולקרוא לעצמך הפקה 🙂

מסיבות טבע טראנס מוקשה
מוקשה פורים 2015

ש. איזה שינויים היו בתחום מסיבת הטראנס במועדונים

ת. קשה למצוא מועדון שבאמת יכול להעביר את החוויה של “טראנס” כזה מחוץ לטבע ובגלל זה הרבה ליינים קמים ונופלים. ימי חמישי בקומפורט מציעים חווית טראנס מעולה ושומרים על איכות גבוהה בבחירת האמנים ובאופי הקהל המגוון.

הליין של האורגניק בחיפה מצליח יפה מאוד ולאורך זמן, פעם אחת שם הספיקה לי להבין שבחיפה יש אווירה משוגעת. צריך גם להגיד מילה טובה על הליין טראנס בבראקה בימי שני שמופנה בעיקר לסטונדטים שדואגים לייצר אווירה מדהימה, הרבה מהאמנים שאני מכיר יסכימו איתי שזה המועדון שהכי כייף לנגן בו.

ש. איזה אמנים חדשים פרצו השנה לתודעה ?

ת. יש המון אמנים ושמות חדשים שפרצו השנה אבל יש כמה שממש תפסו לי את האוזן :

ON3 – סמואל שבעבר היה חלק מההרכב Black & White, חזר עם פרוייקט מדהים ואיכותי מכל הבחינות .
Empirikal – דקל ונימרוד, צמד חדש עם מוזיקה פסיכדלית במיוחד שהוציאו לאחרונה Ep מעולה בלייבל האגדי Tip Records.
Mystic – יוצר פסיי טראנס מלא במנגינות ואווירה גואתית שעשה קפיצה משמעותית השנה.

ש. האם לדעתך היום, ביחס לתקופה הזוהרת של שנות ה 2000, ההפקות בארץ מצליחות להנחיל את ערכי הטראנס הטהורים או שזה הפך יותר לגוף כלכלי ועסקי לכל דבר ?

ת. אני לא בטוח שאני הבנאדם הנכון לשאלה הזאת מכיוון שבשנת 2000 הייתי עוד צעיר מידי בשביל להבין את המוזיקה הזאת.

בתור בליין אני יכול להגיד שכשהתחלתי לצאת למסיבות האלה בגילאי 17-18 הרגשתי ויייבים הרבה יותר “רוחניים”, שזה מקביל לערכי הטראנס הטהורים שאתה מדבר עליהם. היית ממש מקבל את התחושה שהקהל מקשיב למוזיקה ונפתח אליה בהתאם וכל מה שמסביב הוא תפל. זה סוג של תהליך שכל אחד עובר כשהוא מתחיל להחשף למוזיקה ולמסיבות האלו, תהליך קסום שנשארים ממנו הרבה זכרונות.

היום אחרי שהלכתי להרבה מסיבות קשה לי יותר להגיע למצב תודעה הזה שנקרא “טראנס” ויש לזה הרבה סיבות שהמרכזית מבינהם היא החדירה של הטראנס למיינסטרים. מרבית ההפקות שקיימות היום בסצנה מבינות את המשמעות של המוזיקה ושל מה זה אומר להיות באמצע רחבה במסיבה. הפקות שאין להם הבנה עמוקה של צורכי הקהל ואין להם תוכן איכותי מבחינה מוזיקלית בדר”כ לא שורדות לטווח הארוך.

פסטיבל יוניטי מסיבת טבע 2015
צילום : אייל קרול – פסטיבל יוניטי

ש. פייסבוק כרגע נתפס בתור אחד הכלים החזקים ביותר לפרסום מסיבות ברשת, האם לדעתך זה תורם לקידום הטראנס בארץ או להפך, פוגע באופי המחתרתי שלו ?

ת. הכל תלוי בדרך שכל הפקה משתמשת בפייסבוק. לא חסר דוגמאות לפרסום רע : עודף פרסום בצורה זולה, איוונט בלי תוכן אמיתי, שמות משתמש בדויים וכו…

הדוגמא הכי בולטת מבחינתי לפרסום רע זה לשלוח הודעה קולקטיביות על מסיבה לכל העולם . זה זול, אין בזה יחס אישי וזה בעיקר פוגע בשם של ההפקה. זה קיצור דרך שבעצם רק מרחיק אותך מהמטרה. מצד שני אפשר גם לשווק את עצמך בצורה חכמה, לדוגמא יש הפקות ששומרות על גרעין של חברים שמגיעים לכל מסיבה ומפרסמות את עצמם באופן מבוקר ולא מוגזם, בעיקר בעזרת קבוצה קטנה בפייסבוק שיש בה את האנשים הקבועים שמגיעים לאותה הפקה.

ש. איך המצב הבטחוני הטעון מאוד לאחרונה השפיע על הטראנס בישראל ? אם בכלל…

ת. זה משפיע על הטראנס כמו שזה משפיע על שאר העסקים, ברגע שקורה משהו רע במדינה זה מוציא את החשק של אנשים לצאת. מצד שני אנשים חייבים לפרוק את המתח ואם זה לא יקרה בסופ”ש מסויים אז אנשים פשוט יחכו לסופ”ש שלאחריו.

ש. לאחר הפקת לקחי שנת 2015, אם היית מקבל לידיים שלך את האפשרות לשנות דבר אחד בטראנס הישראלי, הפקות, מוזיקה או כל דבר שעולה לך לראש, מה היית משנה ?

ת. בגדול אני מאמין שמה שצריך לקרות קורה ואני לא חושב שלכפות שינויים זה הדרך הנכונה. יש דבר אחר שמאוד מפריע לי (ולעוד הרבה אמנים) וזה אורך הסט של אמן/דיג’יי. הפקות היום מעדיפות לדחוף כמה שיותר שמות עד שזה מגיע למצב שכל אמן עולה לנגן שעה ובמקרה הטוב (מאוד) שעה וחצי. לא צריך להיות חכם גדול בשביל להבין ששעה זה מעט מידי בשביל ליצור חוויה אמיתית ומסע מוזיקלי, בשעה אפשר לעשות רק דבר אחד – לשבור וכמה שיותר פעמים.

כולם נפגעים במצב הזה, הקהל מאבד סבלנות ומתרגל לקבל הכל ומהר, המפיקים מוציאים יותר כסף והאמנים/דיג’יים שלא מצליחים להעביר שום מסר בסטים שכאלו. אם זה היה תלוי בי אורך סט צריך להיות במינימום שעה וחצי, לא פחות זה בטוח.

ש. מי לדעתך הוא הכח החזק ביותר שהניע את גלגלי הטראנס בארץ השנה, ההפקות, הלייבלים, סוכנויות הבוקינג, היוצרים או הקהל ?

ת. אין ספק שיש הפקות שמכתיבות את הטון וסוכנויות בוקינג שמכתיבים את המוזיקה אבל המילה האחרונה היא תמיד של הקהל. הפקות יכולות לתכנן תוכניות ולבנות סיפורים אבל בסופו של דבר הקהל הוא זה שמצביע ברגליים והוא זה שקובע את האווירה במסיבה.

לסוכניות הבוקינג הרבה יותר קל לקדם אמנים אבל לא חסרים דוגמאות של אמנים ודיג’יים שיש להם חיבור מעולה לקהל הישראלי והם מצליחים בלי סוכנות בוקינג מסודרת.

וכמה נקודות ממוקדות יותר לסיכום שנת הטראנס של 2015

ש. המסיבות הכי חזקות שהיו השנה לדעתך:

ת. איציק השמן, האפטר המסורתי בשדות ים ו- Doof festival שאף פעם לא מאכזב.

סיקור אירוע - זוכרים לרקוד בכפר הנוקדים
צילום: אסף לשם – זוכרים לרקוד

ש. 3 אלבומים שהכי אהבת בשנה האחרונה ?

ת. WAIO – Supernova
Eat Static – Dead Planet
Ott – Fairchildren

ש. 3 טראקים שנגנת הכי הרבה בשנה האחרונה ?

X-NoiZe & Space Cat – SpaceNoiZe Pt. 1
U-Recken Vs. Digicult – The Optimist (Kali Remix)
Bizzare Contact vs Phanatic vs Electro Sun – Trilodyne

ש. דברים לצפות להם בשנה הבאה ?

ת. האלבום החדש ל- Loud זה תמיד משהו לצפות לו, לפחות בשבילי.

ת. פסיי טראנס או טכנו ?

ש. לא משנה, העיקר שזה מוזיקה טובה.

ש. מוטו לחיים ?

ת. Be the change that you wish to see in the world.

ש. טיפ לדיג’יים מתחילים ?

ת. תנגנו את הקטעים הכי טובים ולא את הקטעים הכי חדשים.
מה הכי טוב ? זה כבר תלוי בטעם האישי של כל אחד.

מילים לסיום ?

Shine on

נחתום את הסיכום השנתי עם סרטון פלאשבקים לדוף, תהנו.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

הצטרפו לקהילה

נדאג לעדכן אותכם במסיבות הכי מחשמלות והסטים של הדי ג’יים הכי חריפים. בום!