הרשמה לעדכונים

עדכונים על מסיבות, מוזיקה מצויינת וכל מה שטוב בטראנס הישראלי, אצליכם במייל לפני כולם!

חם בפורטל

המדריך המלא להתנהלות נכונה בפסטיבל בחול

המדריך המלא להתנהלות נכונה בפסטיבל בחול

עונת הפסטיבלים כבר כאן וחצי מדינה מתכוננת לעשות את דרכה לסיבוב הפסטיבלים השנתי באירופה. בעקבות המון שאלות ופניות שלכם על הנושא, החלטנו להכין מאמר מעמיק ומקיף שיעזור לכם לחוות את הפסטיבל במלואו משלב רכישת הכרטיס ועד שלב הטיסה חזרה.

מחירים, טריקים, מלונות, טיסות, התנהלות מול הסוחרים ועוד המון דברים אחרים שיהיו לכם למצפן במסלול הפסיכדלי שלכם מעבר לגבולות ישראל.

תודה רבה ליינון מפגנקה ולליאור צאבאבא על ששיתפו איתנו קצת מנסיונם ועזרו לנו להוסיף עוד כמה פיסות מידע מצויינות לכתבה.

שנתחיל…

כרטיסים לפסטיבל מתי הכי כדאי לקנות, מוקדמות, באמצע, בסוף או בשער ?

במידה ואתה בטוח שזה הפסטיבל שאליו אתה רוצה ללכת תמיד כדאי ליקנות מראש, כמו בארץ גם בחול המחיר עולה בהדרגה. בקופות תמיד יש תורים ולא מעט מיקרים שאין כרטיסים לאירוע, ובמידה ותוכל למצוא כרטיס אז תזכור שהמחיר שתשלם יהיה ביורו זאת אומרת בין 200-400 שקל יותר מהמחיר המקורי.

אתם יכולים גם לקנות במוקדמות ולאחר מכן למכור למישהו אחר אבל חשוב לבדוק את זה לפני שרכשתם, ברוב אתרי הפסטיבלים יש עמוד במיוחד בשביל זה בשם “תקנון” שמסביר הייטב כמה זמן לפני הפסטיבל אפשר לבצע ביטול.

כרטיסי טיסה לפסטיבלים, איפה הכי משתלם להזמין טיסות ?

טיסות מזמינים תקופה מראש! יש אתרים כמו איסתא, KAYAK ועוד כמה חברות שאפשר להשוות אצלהם מחיריי טיסות. למרות שיש דילים טובים בדקה ה90, או Sky Scanner.

אם אתם ממש קצרים בתקציב וחשוב לכם לחסוך כמה שיותר, אפשר להזמין טיסות קונקשן בנפרד ולא בתוך חבילה של הלוך חזור. לפעמים יש מטוסים שיוצאים בהפרשים של כמה שעות בודדות דרך חברות שונות ובכך יכולים לחסוך לכם כמה עשרות דולרים.

מה עם לקנות חבילות שכוללות טיסה, מלון, כרטיס ונסיעות לפסטיבל, שווה ?

במידה וזה הפסטיבל הראשון שלכם בחול ואתם לא כאלה מתמצאים, חבילה היא אומנם יותר יקרה אבל תביא אתכם בבטחה לפסטיבל. לאנשים שפחות טיילו בעולם זה יכול להיות נוח, ישנם מספר חברות כמו טיקטים ואון טור שמתמחות בזה אך עם זאת החבילות האלה יקרות בדרך כלל במאות עד אלפי שקלים יותר מהמחיר המקורי שהיית יכול להשיג אם את מזמין בעצמך כל דבר בניפרד.

אם בכל זאת אתם רוצים לקחת חבילה אבל רוצים להוזיל את העלות, אתם יכולים לארגן קבוצה של כ 10 – 15 איש וביחד לבוא אליהם ולבקש הנחה לקבוצה, הסוכנים גמישים יותר ביחס לקבוצות גדולות ומוכנים לפעמים להתפשר ולתת הנחה במקום לשלוח אתכם לחפש באתרים מתחרים.

יש 2 אפליקציות מאוד נוחות שעוזרות לאנשים שנודדים לפסטיבלים או בכלל מטיילים בעולם, למצוא מקומות להישאר בהם. האפליקציה הראשונה נקראית Couch Surfing ואתם יכולים להתארח אצל מישהו בבית בחינם, על הספה 🙂 אישיתי אירחתי בדירה שלי כמה כאלה וזה מקסים ונהדר להכיר אנשים חדשים וגם לחסוך מהתקציב של הטיול.

האפליקציה השניה נקראית Tinder שבעזרתה תוכלו למצוא אולי דרך לישון בחינם, סתם סתם… האפליקציה נקראית Airbnb שדרכה אתם יכולים להשכיר דירות של אנשים ללילה במחירים ממש טובים וזולים משמעותית ממלונות מקומיים.

פסטיבל טראנס בטבע אירוע
פסטיבל מידנייט סאן – נורבגיה, צילום: לא ידוע

איזה ציוד הכי חשוב לקחת איתנו לפסטיבל מהארץ ?

בשורה התחתונה זה תלוי בכם וביעד שתבחרו, חשוב לציין שמניסיון אישי אי אפשר לדעת בוודאות את מזג האויר וחופשי יכול להיות מצב שתגיעו ותיפלו על פסטיבל עם המון גשם, קשה לדעת בדיוק איזה מזג אוויר הולך ללוות אתכם.

בדרך כלל ציוד קמפקינג עדיף לקנות בחול במדינות מזרח ארופה היכן שהמחירים זולים יחסית לארץ. אם אתם טסים להונגריה לאוזורה יש שם חנויות ענק בשם טסקו, מומלץ בחום!

רשימת ציוד שמומלץ להביא לפסטיבל בחול:

1. בגדים – לא משנה מה העונה בארץ יש תמיד להביא בגדים חמים וקצרים. חובה לקחת המון זוגות גרביים ותחתונים כי זה הדבר שבתאכלס מחליפים הכי הרבה.

2. אולר שכולל בתוכו פותחן, מסור מספריים ותביאו גם כפית מתכת אחת.

3. קרם הגנה (כן אתם הולכים ליהיות בשמש כמה ימים, רצוי מאוד).

4. אלתוש – היתושים באזורים מסויימים באירופה מטורפים, רצוי להביא 2-3 שפורפרות, ספרי חרקים ודבורים. אתם עומדים בפנ שהייה של מספר ימים בטבע בתנאי קאמפינג לכן רצוי לרסס פעם פעמיים בשבוע וזה מונע אי נעימויות בהמשך.

5 . תיק עזרה ראשונה ותיק תרופות הכי חשוב (!!!) – תיק תרופות צריך ליכלול תרופה לשילשולים, כאבים, כאבי בטן, הקאות, וכדורי שינה אחד או שניים למקרה הצורך (מומלץ לקחת 3 חבילות, זה פשוט מאוד ניגשים לרופא ומבקשים ״בונדורמין״).

6. תוספי תזונה – אנחנו בתור אנשי מסיבות לפעמים לא אוכלים כמה ימים לכן ממולץ לקחת ויטמין c-1000 אשר שומר על מערכת החיסונית שלנו שחלילה לא נחלה בפסטיבל או אחריו, קלציום מגנזיום ו b קומפלקס שמגנים על הגוף והמוח אם אתם שוקלים לקחת חומרים כלשהם.

7. כלי תפירה – לפעמים נוצרים קרעים בתיקים, בגדים, אוהל וכו… עדיף שיהיה לפחות עזרה ראשונה לדברים האלה כדי שלא תתקעו.

8. ציליה חסינת מים – תמיד טוב להביא מטר וחצי על מטר וחצי של ציליה קלילה אבל חסינת מים (לא שמשונית), אפשר למצוא כאלה בתל אביב על רחוב סלמה ליד התחנת דלק, לא יקר, לא תופס כמעט מקום ולא כבד אבל יכול להיות מאוד שימושי.

9. סוללה נטענת ניידת לפלאפון – אם אתם נוסעים לפסטיבל של 4-7 ימים, תמיד חשוב שיהיה למקרה חרום ספק כח שיוכל להטעין לכם את הסלוללרי במקרה ולא יהיו נקודות חשמל בפסטיבל.

10. לייקרות לציליה – הפסטיבל ארוך ויצא לכם לבלות בקאנטה מדי פעם אז חשוב שיהיה צל, בהרבה מהפסטיבלים האיזור קמפינג לא מוצל אז חשוב להביא משהו קטן שלכם. אפשר לקנות לייקרות במחירים ממש מצחיקים של 5-9 שקל למטר בנחלת בנימין בתל אביב. מומלץ ציליה של 3 על 3 מטר כי אז אפשר גם למתוח אותה. לצד הציליה, תביאו איתכם אחד מוט שמתפרק בגובה של 3 מטר בשביל להרים את הציליה באמצע, את הצדדים אפשר לקשור לאוהלים או ציליות של אנשים אחרים. אופציה נוספת עם גוון פסיכדלי יותר זה פשוט לקנות כמה לונגים גדולים בשוק הכרמל ולהשתמש בהם.

איך הכי טוב להגיע לפסטיבל מהשדה תעופה, בשאטלים או עצמאית ?

תמיד נוח יותר לשכור רכב, במידה וזאת לא אופציה נמליץ לאסוף כמה אנשים ולקחת מונית משותפת. אופציה אחרונה היא השאטל שתמיד עמוס באנשים ובהרבה מקרים גורר חיפושי משטרה בכניסות לפסטיבלים – לא נעים. חשוב לזכור שאם משכירים רכב, לפעמים יש פסטיבלים שהחניה שם בתשלום ולהשאיר את הרכב עומד שבוע, קצת פחות משתלם אלה אם כן אתם קבוצה גדולה.
הכי טוב להיות ספונטני מכיוון שאתה קובע לעצמך את הזמנים ולא תלויי באף אחד ודווקא כן להשכיר רכב, תשאלו חברים שהשכירו כבר במדינה הזאת איפה הכי כדאי להשכיר, מבחינת עלויות והכי חשוב, מבחינת אמינות ואיכות שירות.
בהרבה מדינות כשאתם משכירים רכב, מבקשים לשים פקדון על הרכב + סכום כסף שינעל באשראי אצל החברה, בשביל לא להיתקע, חשוב שתביאו כרטיס אשראי בינלאומי שאפשר לבצע איתו רכישות כאלה ושיש לו מסגרת הולמת של אשראי כדי שלא תתקעו בלי היכולת לשריין את הכסף הזה, הם לא ישכירו את הרכב בלעדיו. שימו לב למחיר הסופי גם כן, יצא לנו כבר להיתקל בכמה פעמים שבהן החישוב פשוט לא היה נכון וכמעט שילמנו מאה יורו יותר.

אוהל ושטח או מלון ופינוקים ?

מנקודת מבט של קרחניסטים, כל עניין המלון הורס את החוויה אבל למפונקים שבינינו זאת אופציה נחמדה, יש לזכור שכל כניסה ויציעה מהפסטיבל כרוכה במעבר דרך מחסומי משטרה וזה משהוא שמאוד כדאי לקחת בחשבון (היו מקרים מעולם ולא מעט).

ברגע שיוצאים מהפסטיבל ונוסעים לאיזור מיושב, הווייב של הפסטיבל יורד, בכך גם ההנאה מהאירוע ופספוס המסר שההפקה של הפסטיבל כל כך משתדלת להעביר, זאת גם הסיבה העיקרית שבגללה נסעתם לשם מלכתחילה (לא?). בקיצור, אוהלים ואוהלים טובים, עמידים לגשם וחזקים (לא אוהלים מתחנת דלק).

איך להכין את עצמינו לפסטיבל אם אין מקלחות ושירותים מסודרים ?

בכל הפסטיבלים יש מיקלחות ושרותים. למקלחות רצוי לקחת כפכפים כי הריצפה מלאה ב.. טוב אתם יודעים. ויש את האפשרות השניה להתקלח עם שישיות מים, לרוב במדינות הללו זה ממש זול ואם תשאירו את המים בשמש כל היום, בערב הם יהיו חמים.
חשוב להביא מגבונים לחים ולפחות 4 גלילים של נייר טואלט, למרות שהשכנים לרוב מאוד ידידותיים וישמחו לעזור אבל תמיד עדיף לא להיות תלוי באף אחד ודווקא להיות השכן הידידותי. סבונים קטנים ועגולים עושים את העבודה במקום בקבוקים גדולים ומסורבלים שיכולים להישפך בתיק. אפשר גם ג’ל לחיטוי לממש מפונקים שבינינו.

לא תמיד יש את האופציה לעשות שרותים בטבע, אבל יש קומבינה, הפיתרון הוא לחכות לצוות הנקיון של השרותים, הם עושים את זה פעם או פעמיים ביום לפי זמנים קבועים, פשוט לרוץ לשם ישר אחרי שמנקים את התאים ואז זה ממש סביר. במידה ואתם נימצאים בפסטיבל שיש בו גם שרותים אקולוגים זה תמיד עדיף).

אוזורה מכבי אש
חם בהונגריה

כמה כסף צריך להביא איתי לפסטיבל ?

כמה שיותר, אי אפשר לדעת בדיוק זה עניין אינדיבידואלי. למחושבים שביניינו, אתם צריכים לחשב כמה תיצטרכו לכל יום במידה ואתם קונים אוכל בפסטיבל והוצאות של דברים נוספים שתירצו לקנות, תלוי מה אתם אוהבים, וכמה יקר זה. עכשיו תעשו את החישוב הזה תכפילו ב 2 ותוסיפו עוד 400 יורו לחירום. וזה מה שאתם צריכים. עדיף לחזור עם מאשר להתקע בלי.
קחו בחשבון שבפסטיבלים בחול אתם תוכלו למצוא המון בגדים ואקססוריז מגניבים שאין בארץ אז זאת יכולה להיות הזדמנות טובה לרענן את הארון הפסיכדלי שלכם במקום ללבוש בגדים שחצי מדינה לובשת. מה שגם שבפסטיבלים בחול יש את המותגים הכי חזקים והכי שווים של תרבות הטראנס העולמית ובמחירים לא רעים בכלל, שווה לקחת בחשבון בזמן שאתם בונים את התקציב לטיול.

האם להביא אוכל משלנו לפסטיבל או עדיף לקנות בדוכנים שיש במקום ?

לגבי אוכל, רצוי להביא המון מיצים, חטיפים, לחם וכמה ממרחים, זה בערך מה שיתאפשר לכם לאכול בזמן האירוע אם אתם באים להתקרחן רציני. מצד שני, תמיד אפשר לקנות מדוכנים במקום, יש מגוון עצום של אוכל מעולה במחירים שנעים בין 5-10 יורו ב 99 אחוז מהפסטיבלים האוכל מעולה ויש פסטיבלים שבו מגיעים אנשים מהכפר ומכינים אוכל על המקום, טרי טרי ובמחיר סופר טוב. הבעיה היחידה עם הדוכנים (בעיקר בפסטיבלים גדולים זה זמני ההמתנה).

אם יש לכם הרבה ציוד ואתם מתכננים לנסוע בשאטלים ולא להשכיר רכב אז האופציה של לקנות אוכל בפסטיבל היא הטובה יותר בשבילכם, פחות עומס בלסחוב (לפעמים יש הליכות ארוכות מהכניסה של הפסטיבל למתחם הקמפינג) אותו עליכם כל הדרך.

אם אתם מגיעים עם רכב ויש לכם מקום לאחסן דברים אז עדיף להביא איתכם כמה שיותר אוכל משומר ודברים שלא מתקלקלים בגלל שבפסטיבלים גדולים לפעמים התורים לדוכנים של האוכל סופר ארוכים ואתם יכולים להמתין שם אפילו חצי שעה, זמן שעדיף לנצל על דברים אחרים.

שימורים של טונה זה מצרך סופר נהדר כי הן זולות, קלות לנשיאה ומפוצצות בחלבונים שזה מצרך מבוקש כשהולכים לתת עבודה ברחבה לכל היום בשביל לא להתיש את הגוף.

להביא גם אשראי או רק מזומן ?

רצוי להגיע עם מזומן לפי חישוב הכסף ועוד כסף באשראי, אבל לא אשראי רגיל, יש ללכת לדואר ולעשות אשראי יורו זה עולה כמה שקלים. באשראי הזה אתם יכולים להפקיד איזה סכום חירום שתירצו ובמידה ואתם ניתקעים, כל חבר או בן משפחה יכולים לגשת לדואר ולהפקיד לכם כסף לתוך הכרטיס.

חשוב לציין שמי שמחליט לשכור רכב חייב כרטיס אשראי על שמו בלבד !

שמירה על חפצים יקרי ערך, איך ואיפה לשמור אותם הכי טוב ?

נתחיל בזה שעדיף שתמנעו מלקחת לפסטיבל חפצי ערך, את הכסף כדאי לישמור בחגורת כסף על הגוף או ברכב. לשאר לימצוא מחבוא טוב שאינו בתוך האוהל כי בהרבה פסטיבלים יש גניבות מאוהלים במיוחד הונגריה סרביה, צ’כוסלובקיה ופורטוגל.

אם יש לכם מכנס עם הרבה כיסים או פאוצ’ יציב שאתם לא מורידים מעצמכם, עדיף להכין איזה קייס חסין למים ובתוכו תחזיקו את הדרכונים, הכסף והדברים החשובים, תמיד שיהיה עליכם אבל לעולם שלא יצא מהכיס, אם יצא אז חשוב מאוד שיחזור (ממש כמו מנטרה, יצא > נכנס) והכיס שבו תשמרו את הקייס הזה לא אמור להכיל בתוכו שום דבר אחר.

חשוב מאוד גם להכין לפחות העתק אחד של הדרכון, כרטיסי הטיסה והטפסים של הביטוח, בנוסף לצילומים שתעשו גם בפלאפון.

פסטיבל בום 2008
פסטיבל בום 2008, צילום: לא ידוע

האם שווה להישאר כמה ימים אחרי הפסטיבל באחת הערים באיזור ?

חובה ואף שווה להישאר אחרי הפסטיבל בשטח, תמיד קורים שם דברים מעיינים וזה מעולה בשביל האיזון וככה גם נמנעים ממחסומי המשטרה ביציאה. מעבר להמולה והתוכנית המוזיקלית, אחד הדברים הבולטים של הפסטיבלים בחול זה סוגי האנשים השונים שאפשר לפגוש מעבר לרחבה ולהופעות, סתם לשבת לקשקש ולהכיר אנשים טובים כשמסביב הכל דממה והציפורים הופכות להיות הליינאפ של סיום הפסטיבל.

לגבי השהות בערים מסביב, תמיד יש מה לראות ומה לעשות אז אם אתם מבקרים כבר מדינה זרה, למה לא לקחת עוד יום חופש ולעשות סיבוב בכמה מקומות מגניבים מסביב. בהרבה מדינות שמקיימות פסטיבלים של טראנס הן מדינות עם טבע מדהים ככה שאפשר לצוד כמה לוקיישנים נדירים ולנצל את הפרוביליגיה להיזרק שם אחרי הפסטיבל.

עוד המלצה זה לנסוע לערים קטנות ואפילו מושבים בשביל להתרשם מהתרבות המקומית, לטעום את המאכלים שלהם, לראות איך הם חיים, לקנות דברים ומתנות שהם מכינים בעצמם ועוד הרבה דברים מעניינים אחרים.

מה לעשות במקרה ואיבדנו את כל הכסף והדרכון ?

במיקרה כזה תמיד טוב שיש לכם את כרטיס האשראי של הדואר שאותו מפרידים משאר החפצי ערך ובו יש כסף חרום. חובה להכין בכמה מקומות צילום תז ודרכון. ואולי גם לתת לחבר לשמור עותק אחד. אין צורך להיבהל בסוף הפסטיבל נוסעים לשגרירות הישראלית עם צילום ת.ז ודרכון והם מנפיקים לכם תעודות מעבר זמניות. הטיפ שלנו: לבטח לבטח לבטח בכל מה שקשור לביטוחים עדיף שלא לזלזל.

איך אפשר לדעת ממי להתארגן כדי לא ליפול בפח ואיך מתנהלים עם זה בכללי ?

להיתארגן. זאת שאלה קשה כי יש כל כך הרבה חרא בחוץ. אל תיקנו מילדים, עדיף תמיד לשאול ישראלי בוגר שאתם מכירים מהמסיבות הוא ידע לאן להכווין אותכם. במידה ופנה אליכם סוחר עם מוצר מעניין תשאלו כמה שיותר שאלות, אם הוא לא מכיר את המוצר שלו, אל תיקנו.

טיפים חשובים שאפשר להשתמש בהם בשביל לתת לאנשים חוויה יותר טובה בפסטיבלים

לבעלי התקציב היותר גדול היינו ממליצים על יורוטריפ עם קראוון, בדרך כלל המחיר הוא 80-100 יורו ללילה אבל זה לא כזה נורא כשמתחלקים בין כמה חברי צוות. אין על החוויה של לשלב טיול פסטיבלים עם טיול קטן ביניהם, זאת הרגשה יוצאת מן הכלל, לגמרי לא נורמלית ומאוד מעשירה, ישנה חברה בשם בנדנה שמתמחה בזה.

בגדול, מבררים את התאריכים של הפסטיבלים ואז בודקים את המסלולים עם גוגל מאפס, אפשר ומומלץ לעבור דרך כל מיני מקומות נחמדים בדרך כמו שמורות טבע, .אגמים, מפלי מים, נקודות תצפית וכו בשביל להעצים את החוויה ולהשוויץ לחברים הסחים שנשארו בבית.

אם אתם נוסעים לבד וזה הטיול הראשון שלכם ואתם פוחדים שלא יהיה לכם כיף, לפעמים נחמד להצטרף לקבוצות גדולות יותר שיוצאים מישראל בשביל ההרגשה של ה”בטחון” אבל מצד שני, לחפש הרפתקאות לבד זאת גם אופציה שממש כדאי לשקול כי אתה לא יודע מה תגלה ואת מי תפגוש.

אם יש לכם טיפים שלדעתכם יכולים לעזור לחבר’ה שלנו במסעותיהם אי שם מעבר לגבולות ישראל, נשמח אם תשאירו אותם במערכת התגובות למטה.

פסטיבל אוזורה בשקיעה, צילום: שחר רצנברג

כתיבת תגובה

הצטרפו לקהילה

נדאג לעדכן אותכם במסיבות הכי מחשמלות והסטים של הדי ג’יים הכי חריפים. בום!