הרשמה לעדכונים

עדכונים על מסיבות, מוזיקה מצויינת וכל מה שטוב בטראנס הישראלי, אצליכם במייל לפני כולם!

חם בפורטל

איך טראנס משפיע על התודעה

איך טראנס משפיע על התודעה

כולם מדברים על מוזיקה, מסיבות ועל המון אלמנטים שמקיפים את תרבות הטראנס בארץ ובעולם אבל מתי בפעם האחרונה עצרתם לבחון את ההשפעות שלה עליכם בצורה העמוקה יותר ? עם רקע עשיר ועבר מרשים של התייצבות ברחבות והבנה בתחום, גלי שלנו הלחינה עבורכם מאמר דיעה קולע שיסביר לכם בצורה מופשטת ומרתקת איך הטראנס משפיע על התודעה שלנו, קריאה מהנה.

מוזיקת הטראנס מוכרת לנו בעיקר לאורך שלושת העשורים האחרונים, אך לאמיתו של דבר הטראנס היא מוזיקה שבטית בבסיסה הקיימת אלפי שנים. בתרבויות רבות בעולם שימוש בכלי נגינה ומקצבים שונים היה חלק בלתי נפרד מטקסים רוחניים, תהליכי ריפוי אלטרנטיבי ודרך להשפעה תודעתית. האזנה למוזיקה למטרות אלו הביאה את אנשי התרבויות הקדומות למצב המכונה “טראנס”. טראנס הוא מצב תודעתי בו האדם מאבד את הכרתו באופן זמני, או על פי האמונה הרווחת – הוא מתחבר לרבדים תודעתיים גבוהים יותר ומנתק את המודעות שלו מהעולם הפיזי.

כיום מוזיקת הטראנס אינה משוייכת לתרבות מסוימת היא גלובלית ומסוגלת לחבר בין בני אדם מקצוות שונים בעולם – גם ללא דיבור. כפי שבמוזיקת הטראנס אין מילים רק צלילים, כך גם בני האדם מסוגלים להתחבר אחד לשני רק דרך המוזיקה. הטראנס לרוב אינו מנוגן בטקסים שבטיים אלא במסיבות טבע או במועדונים, אך לטראנס עדיין יש השפעה רוחנית ונפשית על הקרחניסט המצוי.

כדי להבין באופן הפשוט ביותר כיצד הטראנס משפיע על האדם,  צריך להכיר את חלקי התודעה השונים: נפש, רגש ונשמה. שלושת החלקים האלו הם החלקים העיקריים המרכיבים את התודעה של האדם. התודעה היא החלק הרוחני שכולל את הרצונות, השאיפות, האמונות, הרגשות והדמיונות של כל אדם במהלך החיים. מוזיקת הטראנס מסוגלת להשפיע על כל אחד מהחלקים הללו בצורה שונה.

השפעות הטראנס על הנפש

לפי תורות רוחניות רבות, הנפש היא החלק היצרי של התודעה. היא מבטאת את כל ההרגלים וההתנהלות השגרתית בחיי היום יום. הנפש מבטאת גם את הצרכים הגופניים, החשק המיני, הרצון הפיזי לשימוש בסמים, אכילה וכדומה. הנפש היא החלק הכי נמוך בתודעה ולכן היא מסמלת את פלג הגוף התחתון – הרגליים. הדרך לרקוד טראנס לרוב מכונה “חפירות” מאחר והרגליים רוקדות בצורה של חפירת בורות באדמה. השלב התודעתי הזה מסמל את יסוד האדמה, את החיבור לטבע, את היצרים ואת דרך החיים שבן אדם הולך בה. אנשים שמתקשים להתחבר ליסוד האדמה, שיש להם הרגלים שליליים או צרכים גופניים לא מאוזנים,  לרוב יאזינו לטראנס מתוך צורך להשלים את מה שחסר להם – יסוד האדמה. המקצבים ודרך הריקוד מחברת אותם חזרה אל הטבע ואל הריקוד העקבי, צעד אחרי צעד בדיוק כמו פעולת החפירה.

איך טראנס משפיע על התודעה
אנשים רוקדים במסיבת טראנס בגואה, ללא מגבלות מחשבתיות וללא מחסומים. צילום: Piers Ciappara

השפעות הטראנס על הרגש

הרגש הוא חלק גבוה יותר והאיבר שמסמל אותו הוא הלב. סגנונות הטראנס שמשפיעים על עוצמת הרגשות יהיו משולבים לרוב עם שירה או כלי נגינה חיים. במהלך ההאזנה לטראנס אין צורך בדיבור, כאשר אדם מדבר הוא מפעיל את המוח שלו, המוח מפריע לרגש ושם לו גבולות. מתוך השקט וחוסר הצורך להשתמש במילים מתגברת תחושת החיבור אל הרגע. לרוב אדם לא מאפשר לעצמו לחוות את הרגע, הוא כל הזמן עסוק בעתיד או בעבר שלו – בין אם הוא חושש מהעתיד או מתחרט על העבר, ובכך מפספס את הרגע הנתון. האזנה לטראנס מסוגלת להביא את הרגש של האדם לחוויה מלאה של הרגע, הטראנס מאפשר לאדם להתחבר לרגש שלו ולהיות בשקט פנימי מאחר והמוח לא מגביל את הרגשות, בדיוק כמו שמוזיקת הטראנס היא צלילים שאינם מוגבלים למילים.

השפעות הטראנס על הנשמה

הנשמה היא החלק הגבוה ביותר של התודעה אליה מגיע האדם כל עוד הוא קיים בגוף הפיזי שלו,(ישנם אנשים שמאמינים כי לאחר המוות קיימים שלבים גבוהים יותר של תודעה). הנשמה מסמלת את החלק בתודעה שמתחבר לתדרים הרוחניים של מוזיקת הטראנס, לתדרים של ריפוי ורוחניות. את הנשמה לא מסמל איבר אלא כוח פנימי, פונקציה תודעתית והיא – הדמיון.  סגנונות טראנס שמביאים איתם צלילים חדשים ומקצבים לא מוכרים יהיו לדוגמא: פיוז’ן, דארק, פורסט, פיני, סגנונות גואה מסוימים, פסיי דאב ודומיהם. האזנה לסגנונות טראנס אלו תוליד חיבור לדמיון, וכידוע יצירת קשר בין הדמיון למחשבה ולרצונות יכולה לברוא מציאות שלמה.

לסיכום מוזיקת הטראנס מסוגלת להשפיע על שלושה מצבים עיקריים בתודעה של האדם. אחד החוקים האנרגטיים החשובים הוא מי האמן שיצר את המוזיקה. לפי כל המסורות העתיקות, אדם מושפע מכל החושים שלו – גם חוש השמיעה משפיע על מחשבותיו ותודעתו. האמן שיוצר את המוזיקה מעביר בצורה אנרגטית למאזינים את כיווני המחשבה, הרגשות והדמיונות שלו. אולי אחרי שתקראו את הכתבה הזאת תרצו לדעת יותר על האמנים שאתם שומעים, אז קחו רגע תנשמו עמוק ותזכרו שבסופו של דבר מוזיקה טובה היא פשוט מוזיקה טובה, ומה שחשוב זה כמה אתם נהנים ממנה.

איך טראנס משפיע על התודעה
ריקוד בטקס שבטי – צילום: Iniyan Ilangova

כתיבת תגובה

הצטרפו לקהילה

נדאג לעדכן אותכם במסיבות הכי מחשמלות והסטים של הדי ג’יים הכי חריפים. בום!