הרשמה לעדכונים

עדכונים על מסיבות, מוזיקה מצויינת וכל מה שטוב בטראנס הישראלי, אצליכם במייל לפני כולם!

חם בפורטל

דוקטור אלברט הופמן

דוקטור אלברט הופמן ורכיבת האופניים ששינתה את המציאות

אלברט הופמן הוא אחד המדענים פורצי הדרך מהגדולים ביותר שהאנושות שלנו ראתה מאז ומעולם, האיש ששינה את פני האנושות והמדע בכל כך הרבה רבדים ובכל כך הרבה מישורים שלדעתם של רבים, עדיין לא ראינו את השיא של הפירות שהוא קטף עבורינו.

אלברט הופמן היה מדען שווייצרי, נולד ב11 בינואר 1906, נולד מחדש  ב-19 באפריל 1943. נפטר ב 29 באפריל 2008, כאשר הוא בן 102. כתב ספרים ומחקרים רבים ונעשו עליו מספר סרטים.

איך זה קשור אלינו אתם שואלים?

הוא היה זה שגילה בטעות את אחד התרכובות ששינתה את העולם, ה- L.S.D (Lysergic acid diethylamide ). ה – LSD  הוא סם פסיכדלי ממשפחת הארגולין, רגיש לחמצן, אור אולטרה סגול וכלור, אולם אם הוא מאוחסן הרחק מאור, לחות ובטמפרטורה נמוכה, הוא יכול להישמר שנים. בצורתו הטהורה, הסם חסר צבע וריח והוא אינו ממכר! אז לפני שכל הסטלנים יקפצו באוויר קצת רקע שיבהיר לכם במה מדובר.

מתחילים…

דוקטור אלברט הופמן והתגלית ששינתה את פני ההיסטוריה הפסיכדלית

אלברט הופמן סיים את לימודי הכימיה שלו בשנת 1929 והצטרף למעבדות המחקר של חברת התרופות סנדוז והוא התמחה בצמחי מרפא ופטריות. ב-1935 החל לחקור את הארגוט, פטריה הגדלה על צמח השיפון. הופמן הבין ממחקרו שמה שנחשב עד אז כחומר הפעיל בארגוט הוא למעשה תערובת של מספר חומרים פעילים. הוא הצליח לבודד אותם ולזהות מולקולה מסויימת בשם חומצה ליסרגית דיאתילאמידית, או במילים מובנות יותר .L.S.D.

בימינו גוגל טורח לספר לנו כי מדובר באחד הסמים החזקים ביותר המוכרים לאדם, ומנת הצריכה המקובלת היא כ- 50 עד 100 מיקרוגרם, לאדון אלברט לא היה גוגל והוא לא היה סגור על הכמות. ההתפקחות הראשונה שלו קרתה באביב 1943 שם גילה את מה שלעתיד ישנה את פני העולם המודרני.

זו הייתה נסיעת אופניים מוזרה ביותר. “הכל”, כתב אחר כך ביומנו, “נראה שטוף באור בהיר וביופי עילאי שנגע ללבי כאילו על מנת להכיל אותי בתוכו. התמלאתי בתחושה של שייכות וביטחון”. התופעות הלכו והתעצמו, הד”ר חשב שהוא משתגע, אך כעבור שעות מספר חזר לעצמו. הופמן עשה אחד ועוד אחד והגיע למסקנה שהסימפטומים היו תוצאה של החומצה שנספגה בעורו, והחליט לנסות שוב ושוב ושוב…

“שד פלש לתוכי, השתלט על גופי, מוחי ונשמתי. קפצתי מעלה מטה וצרחתי, ניסיתי להשתחרר ממנו, אבל צנחתי למטה ונפלתי חסר אונים אל הספה. החומר שביקשתי לנסות על עצמי הביס אותי לחלוטין… נתקפתי בפחד איום שמא אני מאבד את שפיותי.”

“נלקחתי לעולם אחר, למקום אחר, לזמן אחר. גופי היה נטול תחושה, חסר חיים, משונה. האם אני גוסס? האם זה היה המעבר לעולם הבא? לעתים היה נדמה לי שאני שוכן מחוץ לגופי ותפסתי באופן צלול את הטרגדיה שבמצבי. אפילו לא נפרדתי מאשתי ומשלושת ילדי. האם הם יבינו שלא ניסיתי את החומר בפזיזות, אלא בשיא הזהירות ובשיקול דעת – ושלא הייתה כל דרך לצפות את התוצאה הזו”. כך מתעד הופמן את התחושות לאחר ההתנסויות הראשונות שלו ב – LSD.

אלברט הופמן
הופמן במעבדתו בשוויץ אוחז בדגם תרכובת ה-LSD. התמונה באדיבות הספר הביוגרפי שנכתב על חייו

דוקטור אלברט הופמן והמחקרים תחת ההשפעה

לאחר מספר עשורים הופמן הבין שגילה את התרכובת הכימית שהשפיעה על כמה מיצירות האמנות החשובות ביותר של המאה העשרים, כמו גם על השינויים הפוליטיים והתודעתיים שאפיינו את מחציתה השנייה, ומנקודה זו החלו לחקור את האל אס די במספר מישורים:

ה LSD בממשלה

בשנת 1950 החל ה-CIA  בתוכנית מחקר בשם פרויקט “מקולטרה”, שמטרתו הייתה בחינת יכולות השליטה בנפש האדם. במהלך המחקר נעשה שימוש נרחב ב-LSD  ונערכו, בניגוד לחוק, ניסויים בבני אדם. ה-CIA  בדק את השפעת הסם על אנשי צבא, רופאים, סוכני ממשלה, סטודנטים, זונות ומטופלים חולי נפש. הפרויקט נחשף בשנת 1975, במסגרת דו”ח ועדת רוקפלר של הקונגרס האמריקני.

ה LSD בתנועה חברתית

טימותי לירי, אחד ממנהיגיו הבולטים של דור הביטניקים, היה גם אחד המטיפים הגדולים לשימוש בסם ונקרא “נביא ה- LSD”. הוא פרש עם קבוצת חברים לחווה מבודדת במדינת ניו יורק, שם ניסו על עצמם את הסם, ואף הופיע בציבור כשהוא מספר על ההשפעות החיוביות שהיו לו בזמן השימוש. הנשיא ניקסון כינה אותו בשלב מסוים “האיש המסוכן ביותר באמריקה”, הוא נעצר ונשלח לכלא, משם נמלט והועבר בחשאי לאלג’יר על ידי ארגון הפנתרים השחורים, ומשם עבר לשוויץ מפני שלא יכול היה לשוב לארה”ב כאשר ה- CIA  דולק בעקבותיו.

ה LSD בצבא

צבאות העולם עשו בחיילים ניסויים בסם על מנת לבחון את השפעתו בשדה הקרב. בניסוי שעשה הצבא הבריטי בשנת 64 ניתנה לחיילי כיתת חי”ר מנה מהסם, ותוך זמן קצר התפרקה הכיתה כולה. אחד החיילים טיפס על עץ כי חשב שראה ציפור, הקשר כרך את כבלי הקשר סביב עץ אחר, ומפקד הכיתה הודה כי אינו יכול לעמוד במשימה, שהייתה בסך הכול חבירה ליעד שנמצא במרחק 700 מטרים מהכיתה, בשדה הפתוח.

ה LSD בתרבות

בפסטיבל וודסטוק האגדי 1969 השתמשו חצי מיליון בני האדם שהתגלגלו שם בבוץ בקצת פחות מ-100 ליטרים של אל.אס.די …. בחישוב פשוט 2 מנות לכל אדם שהיה שם.

על אף כל אלו הופמן נחשב לאחת הדמויות הרציניות והשקולות של התנועה הפסיכדלית הפרועה. הוא מעולם לא עודד שימוש המוני בפסיכדלים ולמרות החיבוק הגדול שנתנה לו התנועה הפסיכדלית נשאר הופמן עצמו מחוץ למחלוקות שאפפו את הגוף המרכזי של התנועה הפסיכדלית בארה”ב. עולם הרוח הפנימי שלו שעבר מהפכה בעקבות השימוש ב- LSD  המשיך להיות העולם של הספרות והתרבות האירופאית.

דוקטור אלברט הופמן ורכיבת האופניים ששינתה את המציאות
כמות האנשים האדירה בפסטיבל וודסטוק, בו נעשה השימוש ההמוני ביותר בעולם ב – LSD
דוקטור אלברט הופמן ורכיבת האופניים ששינתה את המציאות
עקרונות הפסטיבל: רוק, סקס, אהבה, חשיש ופעולה.

איך LSD משפיע על המוח האנושי

“במצב הרגיל מוחנו מורכב מרשתות עצמאיות שאחראיות על ביצוע פעולות ספציפיות, כמו ראייה, תנועה ושמיעה, וכן פעולות מורכבות יותר כמו קשב וריכוז,” מסביר הופמן, ” עם זאת, תחת השפעת הסם ההפרדה בין רשתות אלו קורסת, ובמקומן ניתן לראות פעילות מוחית באינטגרציה ואחידות גבוהה יותר. ניתן לומר שמוח תחת השפעת LSD מזכיר בהתנהגותו את מצב המוח שלנו כשהיינו תינוקות: חופשי, משוחרר ובלתי מאולץ”.

הסימפטומים של לקיחת הסם הם התרחבות אישונים, הפחתת תיאבון וערנות. תגובות פיזיות אחרות ל-LSD  הן אינדיבידואליות ועלולות לכלול: צמרמורות, עלייה בקצב הלב, הידוק לסתות, זיעה, ייצור רוק, נדודי שינה, רפלקסים מוגברים, חוסר תחושה, רעידות, חולשה, בחילות, היפו תרמיה או היפר תרמיה (ירידת או עליית חום הגוף), ועליה ברמת הסוכר בדם. כמה מהמשתמשים, כולל הופמן עצמו, דיווחו על טעם מתכתי חזק למשך ההשפעה.

הסם גורם לחוויות הרחבה והעצמת חושים, רגשות, זיכרונות, זמן ומודעות למשך 6 עד 14 שעות, תלוי במשתמש. בדרך כלל ההשפעות מתחילות תוך חצי שעה עד שעה וחצי.

הסם יכול לגרום להזיות בכל מיני רמות, עד לשינויים בחושים, לדוגמא עירוב חוש אחד בחוש אחר, למשל לריח יש צליל, לרגשות יש טעם, ובעיקר קול, מוזיקה וצלילים שונים נראים כמו צבעים וצורות . הטראנס הוא בעצם אחד הטריגרים המיוחדים שמעצימים את החוויה ולאבכדי תרבות הטראנס אימצה וחיבקה את הסם ואת הופמן כחלק אינטגרלי בהתפתחות הטראנס.

וידאו על החוויה הראשונה של ה LSD של דוקטור אלברטן הופמן

סרט יותר מעמיק על ה LSD, לסקרנים שבינינו

כתיבת תגובה

הצטרפו לקהילה

נדאג לעדכן אותכם במסיבות הכי מחשמלות והסטים של הדי ג’יים הכי חריפים. בום!